Haluatko kuulla, miten Notkian rekry toimii?

Rekrytointi käynnistyy yleensä asiakastarpeesta

Rekrytointiprosessimme käynnistyy usein siitä, että huomaamme asiakkaillamme tarpeen tietyntyyppiselle osaamiselle. Siitä alkaa pohdinta, miten voisimme olla asiakkaalle parhaiten avuksi.

Käytännössä kirkastamme itsellemme, minkä tyyppinen osaaja voisi ratkaista asiakkaan ongelman. Jos sellaista taituria ei juuri sillä hetkellä löydy tiimistämme tai verkostostamme, on syytä tähystää hieman kauemmaksi. Silloin tiivistämme tarpeen työpaikkailmoitukseksi ja täydennämme ilmoitusta muutamalla testikysymyksellä. Sitten vaan peukut pystyyn, että tavoittaisimme sopivat tekijät.

Hakija vastaa ensimmäisenä muutamaan testikysymykseen

Hakijan osalta koko homma alkaa testikysymyksiin vastaamisella verkkosivuillamme. Emme tenttaa osaamistasi, vaan haluamme kuulla sinusta ja ymmärtää, millaista kokemusta sinulle on kertynyt.

Kysymyksiä on enintään kymmenen ja niihin on helppo ja nopea vastata. Potentiaalinen tuleva notkialainen klikkailee ne kohdat, jotka häneen parhaiten täsmäävät ja jättää yhteystietonsa. Niin helppoa ja yksinkertaista!

Tämän jälkeen otamme yhteyttä hakijaan joko kysyen lisätietoja tai pyytämällä tutustumistapaamiseen. Toisinaan joudumme heti toteamaan, että juuri nyt ei ole sopivaa paikkaa tarjolla. Tavoitteenamme on vastata hakijoille parissa arkipäivässä. Me emme halua jättää hakijaa hiljaisuuteen jännittämään viikkokausiksi.

Tiina Rättö ja Juuso Koivula

Emme kutsu haastatteluun vaan tutustumiseen

Kämmenet hikoavat, sydän lyö tuhatta ja sataa, haukotuttaa ja levottomuus valtaa mielen. Olenko nyt valmistautunut tarpeeksi, muistanko varmasti kertoa missä kaikessa olen todella hyvä, ja mitä jos ne kysyvät juuri siitä aukosta työhistoriassani?

Kuulostavatko nämä tutuilta tuntemuksilta ja mietteiltä ennen työhaastattelua? Minulle tämä kuulostaa ja siksi olemmekin halunneet tehdä Notkian rekrytointiprosessista mahdollisimman helposti lähestyttävän sekä sykkeen matalalla pitävän. Kaikkea jännitystä emme tietenkään pysty poistamaan, mutta jonkin verran toivottavasti kuitenkin seuraavilla keinoilla:

1.     Emme kutsu haastatteluun vaan tutustumiseen.

Uskomme, että haastattelu, tenttaus tai kuulustelu on vanhanaikainen tapa lähestyä, ja ennemminkin kysymys on molemminpuolisesta tutustumisesta. Sovitko sinä meille ja me sinulle? Vastaako sinun osaamisesi sitä, mitä meidän asiakkaamme haluavat ja toisaalta vastaako meidän tarjoamat työt sitä, mistä sinä sytyt ja mitä haluat tehdä?

2.     Tutustumisessa jutellaan taustastasi, osaamisestasi sekä toiveistasi uudelta työpaikalta.

Erityisesti meitä kiinnostavat projektit, joita olet vetänyt. Onko projektikokemuksesi julkiselta puolelta vai yksityiseltä? Onko projekteilla ollut ohjausryhmä sekä oma tiimi? Entä oletko suorittanut jonkin sertifikaatin?

Taustojen lisäksi haluamme kuulla, millaista työtä haluaisit tehdä. Onko haaveissasi työ julkisella puolella, jossa pääset ratkomaan sote-maailman haasteita vai kenties yksityisellä puolella teollisuuden parissa? Haluatko vaihtelua, monia pieniä projekteja ja kenties aina uuden asiakkaan vai haluatko mieluummin tehdä pitkää projektia, jossa porukka pysyy samana ja projektin päätyttyä vielä jatkaa samassa paikassa? Osa projekteista, joita teemme ovat teknisiä ja jotkut taas toiminnan kehittämiseen liittyviä. Kumpi kuulostaa enemmän sinun maailmaltasi?

3.     Kerromme millaista työnteko Notkialla on.

Mitä arki projektityössä käytännössä tarkoittaa Notkialla? Missä projekteissa ja asiakkuuksissa työntekijämme tällä hetkellä ovat ja millaisia projekteja sinulle voi osua? Millainen työporukka meillä on, millaisia etuja ja millainen ilmapiiri? Näitä ja monia muita asioita käymme läpi, jotta sinun on mahdollisimman helppoa kuvitella, millaista arkesi olisi, jos päättäisit tulla Notkialle töihin.

Mitä tarkoitamme osaajapoolilla?

Aina meillä ei ole tarjota valmiiksi paketoitua projektia hakijalle, vaan haemme osaajia meidän niin kutsuttuun osaajapooliimme. Hyödynnämme tätä joukkoa, kun saamme erilaisia kyselyitä asiakkailtamme ja ”mätsäämme” projekteja ja tekijöitä parhain päin.

Jos sinun osaamisesi vastaa hyvin asiakaskyselyä, otamme sinuun yhteyttä ja tiedustelemme, olisitko sinä kiinnostunut. Välillä poolissa ei ehdi kuin käväistä, ja tie jatkuu notkialaiseksi nopeasti. Toisinaan voi mennä jonkin aikaa, että juuri sopiva projekti löytyy.

Kysymme hakijalta aina ennen kuin esittelemme hänen CV:nsä asiakkaallemme. Poolissa olijan ei tarvitse pelätä, että oma CV lentelee ympäri Suomea hänen siitä tietämättään. Tavoitteemme on tässäkin vaiheessa, että hakija tietää koko ajan, missä hänen osaltaan mennään ja mitä voi olla seuraavaksi odotettavissa.

Asiakkaiden haastattelut ja työsopimus

Kun sopiva projekti löytyy ja asiakas kiinnostuu juuri sinusta, on vuorossa  asiakkaan tekemä haastattelu. Melko useasti asiakkaamme haluavat haastatella projektipäällikkömme vielä itse, ennen kuin sanovat kyllä tai ei projektin aloittamiselle. Se on myös sinulle tilaisuus saada tietoa, millainen mahdollinen uusi projekti oikein on.  

Haastatteluun menoa odotellessa käymme läpi työsopimuksen ehtoineen ja sovimme jo muistakin käytännön asioista, jotta asiakkaan sanoessa kyllä meillä kaikilla on selvät sävelet. Kun työsopimus on valmis ja asiakas sanonut kyllä, toivotamme sinut tervetulleeksi uudeksi notkialaiseksi kattavan perehdytyksen kautta.

Annika Hovila

Annika Hovila

HR-päällikkö

Blogista poimittua:

Case: Caruna Oy kehittää IT-palvelunhallintaa yhdessä Notkian kanssa

Caruna siirtää yli 100 vuoden kokemuksella sähköä Suomessa lähes 700 000 asiakkaalleen. Digitalisaatio ja ilmastonmuutos muuttavat toimialaa vauhdikkaasti. Yhteistyö Notkian kanssa on alkanut vuonna 2015. Siitä lähtien Notkia on toiminut Carunan ITSM-asiantuntijana ja auttanut Efecte-järjestelmän kehitys- ja ylläpitotöissä viikoittain.

Muutosprojektissa tarvitaan ihmisjohtajaa

Jokainen työntekijä reagoi muutokseen omalla tavallaan. Itse kuulun siihen joukkoon, joka oikein odottaa muutoksia. Osalle silti pienikin muutos työympäristössä aiheuttaa ahdistusta ja epävarmuutta.

Projektipäällikön kuusi keinoa parantaa projektin viestintää

Miten tehostaa projektin viestintää? Projektiviestintä on yksi projektin toimista, josta projektipäällikkö on vastuussa. Projektiviestintä vaikuttaa projektin onnistumiseen tai epäonnistumiseen. Kokosin tähän kuusi tehokasta ja helppoa tapaa, jotka olen todennut parantavan viestintää ja vuorovaikutusta toimiessani projekteissani.

Kolme syytä, miksi projektiviestintä onnistui

Kun iso projekti tuli päätökseen, kysyin projektipäälliköltä, millaista palautetta hän oli projektistaan saanut. Keräämme usein palautetta kaikilta projektin osapuolilta, ja niin oli toimittu nytkin. Yhteenvetona kuulin, että annettu palaute oli hyvää. Projektipäällikkö kertoi saaneensa erityistä kiitosta onnistuneesta projektiviestinnästä.

Meidän Notkia IT

  • Projektipäälliköt
  • Tekniset asiantuntijat
  • Suunnittelu ja konsultointi