Alihankkijan arki sujuu notkiasti
Etsimme jatkuvasti Notkialle myös oman yrityksensä kautta töitä tekeviä projektipäälliköitä. Heitä on lähes aina ollut täydentämässä tiimiämme ja se on ollut meille äärettömän arvokasta yhteistyötä, jonka avulla olemme pystyneet auttamaan asiakkaitamme ja laajentamaan tarjontaamme.
Pasi Niemelä on tehnyt Notkialle alihankintaa julkishallinnon tiedonhallintajärjestelmähankkeessa projektipäällikkönä vajaan vuoden verran. Haastattelin Pasia siitä, miten yhteistyö on Notkian kanssa hänen mielestään sujunut ja miten koko homma polkaistiin käyntiin.
Sujuvasti yhteistyön alkuun
Vuoden 2021 lopussa Pasi huomasi Notkian LinkedIn-postauksen, jossa etsittiin julkiseen kilpailutukseen projektipäällikköä. Tästä lähti liikkeelle tai oikeastaan voimistui jo aiemmin herännyt ajatus yrittäjäksi siirtymisestä. Pasi kuvailee itseään työelämämuutosten osalta hyvin harkitsevaiseksi, joten yrittäjäksi siirtymiseen tarvittiin selkeä suunnitelma ja nyt sellainen tarjoutui eteen.
Notkian tarjoamassa mahdollisuudessa viehättivät erityisesti mahdollisuus pitkään sopimukseen, tuttu toimiala ja projekti, jonka tekemiseen voi keskittyä ihan rauhassa. Kun päätös yrittäjäksi ryhtymisestä oli tehty, sujui yhteistyön aloittaminen Notkian kanssa Pasin mukaan nopeasti, kevyesti ja vähäisellä byrokratialla.
Ensin järjestettiin molemminpuolinen tutustumispalaveri ja sitten täytettiin yhdessä kilpailutukseen liittyvät lomakkeet. Kun kilpailutus oli ohitse ja voitto varmistunut, Pasin ja Notkian välinen sopiminen hoidettiin vuorovaikutteisesti ja reilusti niin, että molemmat osapuolet pääsivät vaikuttamaan sopimuksen sisältöön.
Vapautta ja vastuuta
Pasi pääsi aloittamaan varsinaisen projektitekemisen alkuvuodesta ja hän toteaa, että vuoden mittaan hommia on saanut alihankkijan roolissa tehdä erittäin vapaasti, mikä kertoo myös siitä, että luottamus häneen on kohdillaan. Jos hän tarvitsee jossain tilanteessa sparrausta tai apua Notkian suunnasta, hän tietää, että sitä on nopeasti saatavilla. Tällä hetkellä hän ei kaipaa tämän säännöllisempää yhteydenpitoa, mutta on tyytyväinen tietäessään, että tarvittaessa sekin järjestyy.
”Töitä saa tehdä erittäin vapaasti, eikä kukaan kysele liikaa perään.”
Tuo tietynlainen vapaus onkin se, mikä alihankkijan roolissa Pasia eniten viehättää. Työmäärä on usein joustavasti soviteltavissa projektin ja asiakkaiden tarpeisiin ja vapaapäiviä voi pitää helposti työtilanteen sen salliessa. Vastuitakin toki on; alihankkija vastaa itse monista sellaisista asioista, jotka työsuhteessa olevalle hoituvat työnantajan toimesta. Ja joskus sitä myyntityötäkin pitää tehdä – ellei sitten ulkoista sitä Notkian kaltaisille yrityksille!
Täällä pääsee mukaan yhteisöön
Pasi on ollut mielissään myös siitä, että Notkialla on alihankkijatkin otettu kunkin toivomalla tavalla mukaan yhteiseen tekemiseen. Hän on esimerkiksi hyödyntänyt Notkian toimitiloja kuukausittain, osallistunut Notkian sponssaamana hyväntekeväisyyspolkujuoksutapahtumaan ja ilahtui tavatessaan kollegoita myös pikkujoulujuhlissa. Tämänkin blogitekstin ainekset syntyivät Tiinan kanssa yhdessä lounaan ääressä.
”Suosittelen lämpimästi Notkiaa yhteistyökumppaniksi, mikäli alihankintamallin hyödyntäminen on itselle ajankohtaisia tai olet jo pidempään tehnyt työtä oman yrityksen nimissä.”
Kiinnostuitko itse? Ota yhteyttä esimerkiksi Tiinaan ja buukataan tutustumispalaveri kalenteriin. Voit myös jättää avoimen työhakemuksen, sitäkin kautta yhteys kyllä syntyy.
Lue tarkemmin, miten toimimme yhteistyökumppaneidemme kanssa ja mitä tarjoamme:
Blogista poimittua:
Notkialla kannustetaan sertifioitumaan projektipäälliköksi
Mika Mantere kertoo, että projektipäälliköksi sertifioutuminen oli työlästä, mutta se kannatti. Projektipäällikölle sertifikaatti tarjoaa hyödyllistä tietoa ja työkaluja projektien läpiviemiseen sekä tarvittaessa projektitoiminnan laajempaan kehittämiseen.
Etänäkin meininki on yhteisöllistä ja positiivista
Notkialla työskennellään pääasiassa etänä, mutta silti meiningistä halutaan tehdä yhteisöllistä ja positiivista. Näin me sen teemme!
Case: Tampereen kaupunki – Office 365 projekteilla tavoiteltiin toiminnan, ajankäytön ja tilankäytön tehostumista
Vuoden 2020 lopussa Tampereen kaupungilla valmistui kaksi isoa projektia. Toinen projekteista oli tekninen Office 365 käyttöönottoprojekti ja toista projektia kutsuttiin nimellä Sujuva työ. Kahden projektin mallilla nostettiin hyödyt kärkeen.
Toimitusjohtajan ja projektipäällikön työt tasapainoon priorisoimalla
”Maanantaina lähdetään sitten Jyväskylässä käymään.” Näistä työhaastattelussa lausutuista sanoista alkoi energisen Tiina Rätön ura Notkialla. Työhaastattelu oli joulun välipäivinä, ja hommat käynnistyivät rivakasti heti vuoden 2016 alusta Fimlabin projekteissa.
Toimitusjohtajan katsaus vuoteen 2020
Koronakevät oli meillekin epävarmaa ja haastavaa aikaa, mutta Notkian vuosi 2020 oli lopulta melkoisen onnistunut. Lue, millainen vuosi kokonaisuudessaan oli toimitusjohtajan silmin.
Meidän Notkia IT
- Projektipäälliköt
- Tekniset asiantuntijat
- Suunnittelu ja konsultointi