”Vapaus on isoin arvo, miksi tykkään työskennellä Notkialla.”

Tuija on Notkian ensimmäinen palkattu työntekijä

Kun Tuija Länsisalmi kertoo työstään, puheeseen sekoittuu paljon iloista naurua. Sellainen Tuija on, ilopilleri, joka saa muutkin ympärillään hyvälle tuulelle.

– Notkialla työskentelyssä minua viehättää eniten vapaus. Se on isoin arvo, miksi minä tykkään tehdä tätä työtä. Vapaus tarkoittaa sitä, että voin vaikuttaa, mitä projekteja teen ja milloin niitä teen. Totta kai asiakastyöt täytyy edetä sovitusti, mutta voin silti päättää monista asioista.

Hän oli ehtinyt olla Efectellä ITSM-asiantuntijan hommissa reilun viisi vuotta, kun Sami Skogberg ja Sampo Viljanmaa kysyivät, haluaisiko Tuija liittyä Notkian joukkoon.  Sen myötä Tuijasta tuli Notkian ensimmäinen palkattu työntekijä vuonna 2013 ja vuonna 2023 hän sai kunnian olla ensimmäinen kymmenen vuotta talossa ollut työntekijä!

Notkialla Tuija on jatkanut töitä ITSM:n parissa ja tykkää haastaa itseään oppimaan aina lisää.

– Minulla on takana satoja projekteja ja olen tukenut, konffanut, puhunut ja istunut :-). Paljon kehittänytkin ja nyt viimeisimpänä aluevaltauksenani IAM-tuoteomistajan rooli. 

 – Olen tekninen ihminen ja tykkään koodaamisesta. Mitä hankalampi ympäristö tai ongelma on kyseessä, sitä palkitsevampaa sen ratkaiseminen on.

Millaista ITSM-asiantuntijan työ on?

ITSM-asiantuntijan työ on monipuolista. Työ voi olla konfiguraatioiden teknistä toteuttamista ja ratkaisujen dokumentointia. Projektista riippuen se voi sisältää myös asiakastukea ja kouluttamista.

– Projekti käynnistyy yleensä työpajalla, jossa yhdessä asiakkaan kanssa määritellään, mitä ratkaisulta toivotaan. Toteutus tehdään sitten sen mukaisesti.

Monipuolisuutta työhön tuovat vaihtuvat asiakkaat ja ratkaisut.

– Yksi mieleen jäänyt toteutus on ollut, kun tein asiakkaalle ratkaisun saunatilojen hallinnoimiseksi. Ehkä se kuvaa hyvin, että Efecteä käytetään tosi monenlaisiin asioihin, Tuija nauraa.

Usein ITSM-asiantuntija toimii projektissa ainoana teknisenä henkilönä. Projektipäällikkö vastaa työn aikataulujen ja budjetin sopimisesta, muilta osin ITSM-asiantuntija hoitaa työn alusta loppuun.

Entä mitä tuoteomistaja tekee?

Tuoteomistaja on vastuussa tuotteen suunnittelusta, kehityksestä ja tuotantoprosessista eli tuotteen elinkaaren hallinnasta.

– Olen siis osa kehitystiimiä ja käyn päivittäin läpi kehittäjien kanssa mitä on tehty ja mitä tullaan tekemään. Vastuullani on varmistaa, että tuote on menossa oikeaan suuntaan ja se täyttää asiakkaiden tarpeet ja odotukset. Kuvaan siis kaikki kehitettävät kohteet ja kehittäjät sitten sen mukaan tekevät tuotetta.

Työskentelytavat ovat muuttuneet paljon

Työ on vuosien varrella muuttunut melkoisesti. Ennen ITSM-asiantuntija vastasi myös teknisen ympäristön valmistelusta eli projektin aluksi asiakkaalle asennettiin tarvittavat tietokannat ja sovellukset. Pilviratkaisut ovat tältä osin helpottaneet työskentelyä.

– Nykyään cloud-ympäristöt tulevat melko valmiina ja asiantuntija voi keskittyä konfigurointiin. Teknisen toteutustyön pääsee aloittamaan heti. Tämä on ollut selkeä muutos kuluneina vuosina.

Toinen muutos liittyy tekemisen kulttuuriin ja työskentelytapoihin. Tuija kuvaa, että aiemmin tekninen henkilö oli enemmän taustalla, eikä juurikaan näkynyt asiakkaille. Joku muu saattoi esitellä toteutetut ratkaisut asiakkaille. Nykyisin tilanne on kuitenkin toisenlainen.

– Teknisen henkilön rooli on muuttunut sosiaalisemmaksi. Enää ei piilouduta tietokoneen taakse, vaan päiviin sisältyy asiakkaan kanssa erilaisia läpikäyntejä. Asiantuntijan rooli on monipuolistunut.

Uudet ominaisuudet lisäävät haastetta

Efecte on kehittyvä alusta ja ITSM-asiantuntijan on pidettävä huoli, että osaaminen kehittyy samassa vauhdissa. Yksi Tuijan haltuun ottama ominaisuus on Identity and Administration (IGA) – ratkaisu, jolla voidaan automatisoida käyttövaltuuspyyntöjen hallinnointityö.

– Erässä IGA-projektissa automatisoitiin ja helpotettiin julkishallinnon organisaation käyttövaltuuksien hallintaa. Se oli kiinnostava ja haastavakin projekti, koska vastaavia toteutuksia ei oltu tehty vielä kovin montaa.

Notkialla on kertynyt paljon yhteisiä hyviä muistoja

Työvuodet Notkialla ovat menneet Tuijan mielestä nopeasti, ja niiden aikana on kertynyt monia kivoja muistoja. Kun työporukka on hajautunut monille eri paikkakunnille, yhdessä vietetyt virkistyspäivät jäävät varmasti mieleen.

– Me olemme vuosien varrella ehtineet tehdä vaikka mitä. On käyty ajamassa rallia ja panssarivaunuajelullakin on käyty. Niin, ja sitten kävimme porukalla Itävallassa, kun Notkia täytti viisi vuotta. Sekin oli tosi kiva reissu, Tuija muistelee iloisesti.

 

Lue lisää Notkian ITSM ja Efecte -palveluista täältä.

Yhteistyökumppanuudestamme Efecten kanssa kerroimme täällä.

Jos haluat lukea lisää Tuijasta lue hänen lyhyt esittelytekstinsä täältä.

Jos haluat mukaan Notkian porukkaan, niin kurkkaapa meidän rekrytointisivumme.

Tiina Rättö

Tiina Rättö

toimitusjohtaja

Blogista poimittua:

Tehokas muutoshallinta säästää aikaa, rahaa ja hermoja

Nosta käsi ylös, jos teidän IT-ympäristönne muutokset kirjataan järjestelmään. Osa nosti käden ylös. Hyvä! Hyi teitä muita!

Nosta käsi ylös, jos voit sanoa rinta rottingilla, että kaikki teidän IT-ympäristönne muutokset luokitellaan, niiden mahdolliset vaikutukset tuotettaviin palveluihin selvitetään, tehtävät aikataulutetaan ja kokonaisuus hyväksytetään ennen muutosten toteuttamista.

Case: Caruna Oy kehittää IT-palvelunhallintaa yhdessä Notkian kanssa

Caruna siirtää yli 100 vuoden kokemuksella sähköä Suomessa lähes 700 000 asiakkaalleen. Digitalisaatio ja ilmastonmuutos muuttavat toimialaa vauhdikkaasti. Yhteistyö Notkian kanssa on alkanut vuonna 2015. Siitä lähtien Notkia on toiminut Carunan ITSM-asiantuntijana ja auttanut Efecte-järjestelmän kehitys- ja ylläpitotöissä viikoittain.

Muutosprojektissa tarvitaan ihmisjohtajaa

Jokainen työntekijä reagoi muutokseen omalla tavallaan. Itse kuulun siihen joukkoon, joka oikein odottaa muutoksia. Osalle silti pienikin muutos työympäristössä aiheuttaa ahdistusta ja epävarmuutta.

Projektipäällikön kuusi keinoa parantaa projektin viestintää

Miten tehostaa projektin viestintää? Projektiviestintä on yksi projektin toimista, josta projektipäällikkö on vastuussa. Projektiviestintä vaikuttaa projektin onnistumiseen tai epäonnistumiseen. Kokosin tähän kuusi tehokasta ja helppoa tapaa, jotka olen todennut parantavan viestintää ja vuorovaikutusta toimiessani projekteissani.

Kolme syytä, miksi projektiviestintä onnistui

Kun iso projekti tuli päätökseen, kysyin projektipäälliköltä, millaista palautetta hän oli projektistaan saanut. Keräämme usein palautetta kaikilta projektin osapuolilta, ja niin oli toimittu nytkin. Yhteenvetona kuulin, että annettu palaute oli hyvää. Projektipäällikkö kertoi saaneensa erityistä kiitosta onnistuneesta projektiviestinnästä.

Meidän Notkia IT

  • Projektipäälliköt
  • Tekniset asiantuntijat
  • Suunnittelu ja konsultointi