Notkia liittyy osaksi IQI:ä – palvelu jatkuu ja mahdollisuudet kasvavat

 

Keväällä 2025 Notkia IT liittyi osaksi IQI:ä, joka on yksi Suomen johtavista IT-asiantuntijataloista. Yhdistyminen ei muuta Notkian toimintaa asiakkaiden näkökulmasta: esimerkiksi samat projektipäälliköt ja sote-sektorin syvä osaaminen säilyvät ennallaan. Lisäksi asiakkaat saavat käyttöönsä IQI:n laajan asiantuntijaverkoston ja lisää kokemusta vaativista IT-projekteista.

Keskeistä IQI:n ja Notkian yhdistymisessä on, että toiminta jatkuu toistaiseksi kuten ennenkin. Samat Notkian asiantuntijat ja projektipäälliköt, jotka tuntevat asiakkaiden organisaation ja hankkeet, työskentelevät edelleen asiakkaiden kanssa. Notkian sote-sektorin syvä osaaminen, IT-palvelunhallinnan asiantuntemus ja ITSM-erikoisosaamisemme säilyvät ennallaan.

”Emme olleet varsinaisesti etsimässä ostajaa, mutta kun IQI:n Hannu Vähäsaari otti minuun yhteyttä viime syksynä, ymmärsimme nopeasti mahdollisuudet”, Notkian toimitusjohtaja Tiina Rättö kertoo.

”Keskustelimme aluksi yhteistyöstä, mutta pian kävi selväksi, että syvempi yhdistyminen toisi paljon suuremmat hyödyt kaikille osapuolille.”

Laadukkaampaa palvelua ei voi tarjota yksin

IQI on yli 20 miljoonan euron liikevaihdolla toimiva IT-asiantuntijatalo, jolla on noin 80 työntekijää, 400 asiantuntijan yhteistyöverkosto ja yli 40 asiakasta. Yritys hallitsee monimutkaiset arkkitehtuurit ja tarjoaa turvallisen ratkaisun kriittisten järjestelmien uudistamiselle.

IQ:n taustalta löytyvät Consultor Finland ja Profit Consulting, jotka yhdistivät voimansa vuoden 2024 lopussa. IQI:n vahvuus on pitkäaikainen kokemus vaativista IT-projekteista ja kyky yhdistää parhaat osaajat suurten asiakkaiden tietojärjestelmäuudistuksiin. Tämä täydentää hyvin Notkian osaamista ja asiakaskuntaa.

”Notkia on perustettu 2010, ja 15 vuoden jälkeen oli aika kokeilla jotain uutta. Nyt pystymme olemaan asiakkaillemme suorempi kumppani ja tarjoamaan entistä laadukkaampaa palvelua.”

IQI:n asiakkaina on suuria organisaatioita, joille yritys toteuttaa merkityksellisiä tietojärjestelmäuudistuksia. Yrityksen vahvuus on kyky yhdistää parhaat osaajat ja rakentaa silta eri toimijoiden välille vaativissa IT-projekteissa.

Yhdistyminen luo mahdollisuuden yhteiselle kasvulle

IQI:n ja Notkian yhdistyminen tarkoittaa asiakkaille jatkuvuutta ja samalla uusia mahdollisuuksia. Notkialla on vahvaa osaamista muun muassa sote-sektorilta ja sitä täydentää IQI:n laaja-alainen teknologia- ja projektinhallintaosaaminen.

”Uskon, että pystymme tarjoamaan asiakkaillemme entistä paremman palvelun ja vastaamaan heidän tarpeisiinsa kokonaisvaltaisemmin”, Rättö summaa.

”Yhdistyminen antaa meille mahdollisuuden kasvaa ja kehittyä yhdessä asiakkaidemme kanssa.”

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Notkian asiakkaat saavat käyttöönsä IQI:n 1600 vuoden yhteenlasketun kokemuksen. He pääsevät yhteistyöhön sellaisen yrityksen kanssa, joka on toteuttanut projekteja 98 prosentin onnistumisasteella.

Lokakuun loppuun asti Notkia toimii IQI:n tytäryhtiönä. Rättö jatkaa ensisijaisena asiakasvastaavana useimpien Notkian asiakkaiden kanssa.

”Tavoitteemme on minimoida muutokset asiakkaille. Suurin muutos on aluksi lähinnä se, että asiakkaillemme alkaa jossain vaiheessa tulla lasku IQI:n nimellä”, Rättö toteaa.

Notkian arvot ja kulttuuri osaksi IQI:ä

Yhdistymisessä tavoitteena on varmistaa, että Notkian arvot ja kulttuuri säilyvät.

”Olemme panostaneet paljon henkilöstön hyvinvointiin ja saaneet hiljattain esimerkiksi Great Place to Work -tunnustuksen. Meidän on mahdollista vaikuttaa myös IQI:n kulttuuriin parhaiden käytäntöjemme kautta. Lisäksi yksi yhdistymisen perustavoitteena oli varmistaa, että Notkian asiantuntijoille riittää jatkossakin töitä.”

Notkialle muutos on ensisijaisesti mahdollisuus palvella asiakkaita entistä paremmin. Notkian tuttu osaaminen säilyy, mutta nyt se saa tuekseen IQI:n laajan asiantuntijaverkoston ja kokemuksen.

”Haluamme kuulla, mitä ajatuksia yhdistyminen asiakkaissamme herättää. Otamme mielellämme vastaan kysymyksiä ja keskustelemme siitä, miten voimme jatkossa palvella teitä entistä paremmin”, Rättö päättää.

Kattavaa palvelua kahden yrityksen liitosta

IQI:n ja Notkian yhdistyminen avaa sekä yritykselle että asiakkaille uusia mahdollisuuksia.

– Osana IQI:ä Notkia pystyy tarjoamaan asiakkaille entistä kattavampaa palvelua. Asiakkaiden ei tarvitse enää hakea erikoisosaamista useilta eri tahoilta.

– Notkian tavoite on kehittyä asiakkaidensa strategiseksi kumppaniksi, joka pystyy vastaamaan laajempaan kirjoon IT-tarpeista projektinhallinnan ohella.

– Yhdistyminen tarjoaa Notkian asiantuntijoille entistä paremmat mahdollisuudet työllistyä IQI:n nykyisiin asiakkuuksiin ja yksityissektorin asiakkuuksiin sekä suurempiin julkisen sektorin puitesopimuksiin ja tarjouskilpailuihin, joihin pienemmän yrityksen on ollut haastavaa päästä mukaan.

Blogista poimittua:

Case: Istekki Oy luottaa Notkian projektinhallintaosaamiseen

Istekki on vuonna 2009 perustettu valtakunnallinen SOTE-organisaatioiden ja kuntien palveluintegraattori. Heidän noin 600 informaatio- sekä terveyden ja hyvinvoinnin teknologiaosaajaa tarjoavat asiakasomistajilleen julkishallinnon ja terveydenhuollon teknologiaratkaisuja.

Tehokas muutoshallinta säästää aikaa, rahaa ja hermoja

Nosta käsi ylös, jos teidän IT-ympäristönne muutokset kirjataan järjestelmään. Osa nosti käden ylös. Hyvä! Hyi teitä muita!

Nosta käsi ylös, jos voit sanoa rinta rottingilla, että kaikki teidän IT-ympäristönne muutokset luokitellaan, niiden mahdolliset vaikutukset tuotettaviin palveluihin selvitetään, tehtävät aikataulutetaan ja kokonaisuus hyväksytetään ennen muutosten toteuttamista.

Case: Caruna Oy kehittää IT-palvelunhallintaa yhdessä Notkian kanssa

Caruna siirtää yli 100 vuoden kokemuksella sähköä Suomessa lähes 700 000 asiakkaalleen. Digitalisaatio ja ilmastonmuutos muuttavat toimialaa vauhdikkaasti. Yhteistyö Notkian kanssa on alkanut vuonna 2015. Siitä lähtien Notkia on toiminut Carunan ITSM-asiantuntijana ja auttanut Efecte-järjestelmän kehitys- ja ylläpitotöissä viikoittain.

Muutosprojektissa tarvitaan ihmisjohtajaa

Jokainen työntekijä reagoi muutokseen omalla tavallaan. Itse kuulun siihen joukkoon, joka oikein odottaa muutoksia. Osalle silti pienikin muutos työympäristössä aiheuttaa ahdistusta ja epävarmuutta.

Me johdamme it-projektisi maaliin