Case: Tampereen kaupunki

Tampereen kaupunki ylläpitää ja kehittää Efecte-ympäristöään Notkian palveluiden avulla

Efecte on kriittinen järjestelmä Tampereen kaupungin tietohallinnon toiminnalle ja Notkia IT auttaa sen ylläpidossa ja kehittämisessä. Näin on ollut jo Notkian alkuajoista eli vuodesta 2010 lähtien.

Tampereen kaupungin tietohallinto käyttää Efecte-järjestelmää eri palveluihin liittyvien tikettien hallintaan ja sieltä löytyvät myös konfiguraatiotietokanta eli CMDB, sopimukset ja sovellukset. Tietohallinnon lisäksi järjestelmää käytetään myös erilaisissa henkilöstöhallinnon tehtävissä apuna. Yhteinen nimittäjä järjestelmän käytölle kuitenkin on, että sen piirissä olevat palvelut ovat konsernin sisäisiä prosesseja. Kaupunkilaiset eivät vielä toistaiseksi tee mitään palveluihin liittyviä tilauksia tätä kautta, mutta tulevaisuudessa tämäkin voi muuttua.

– Käytämme Efecteä laajasti niissä palveluissa apuna, missä palvelunhallintaa tarvitaan, ja käyttöä on tarkoitus edelleen laajentaa, kertoo Terhi Suuronen. Hän toimii ICT-palveluvastaavan tehtävissä tietohallinnossa ja Efecten pääkäyttäjänä.

Palvelupäällikkö Juha Haapamäki lisää, että ITIL-prosessien mukaisessa muutoshallinnassa Efecteä on käytetty apuna jo pitkään.

– Muutoshallintaa käyttävät lisäksemme myös tietohallintoyhteistyössä mukana olevat Tampereen kehyskunnat. Sovelluskortisto on keskeinen Efecteen tallennettu konfiguraatiohallintatietokanta, joka toimii pohjana monille asioille. Lisäksi järjestelmään on toteutettu rajapintoja keskeisille palvelutuottajille, jotta tietoa saadaan liikkumaan eri organisaatioiden välillä, Haapamäki kertoo.

 

Sujuva toimintamalli takaa käyttövarmuuden

Yhteistyö Notkian kanssa sujuu mutkattomalla tavalla.

– Meillä on suora kontakti asioitamme hoitavaan asiantuntijaan. Tällä hetkellä Sami Skogberg toimii pääkontaktina. Tilanteen kiireellisyydestä riippuen, olemme yhteydessä sähköpostilla tai puhelimella, Suuronen kuvaa toimintamallia.

Apua tarvitaan ongelma- sekä häiriötilanteissa ja silloin, kun pitää muuttaa olemassa olevia toimintoja.

– Sovellusasiantuntijoillamme on lukuisia muitakin sovelluksia ylläpidettävänä, eikä aika normaalioloissa riitä kaikkien järjestelmien hallinnointiin.  Säästämme sovellusasiantuntijoiden aikaa, kun voimme tilata joustavasti apua osaavalta toimittajalta. Ja koska Efecte on keskeisessä käytössä, ei voi kokeilla muutoksia vaan pitää oikeasti tietää, mitä voi muuttaa, ettei järjestelmän käyttö häiriinny.

Käytännössä käyttöhäiriö tarkoittaisi sitä, että iso osa tietohallinnon ja muiden järjestelmän käyttäjien työstä pysähtyisi, kun tukipyyntöjen käsittelyä ja muutoshallintaa ei pystyisi tekemään. Tietohallinto odottaa, että toiminnan varmuusprosentit ovat huippuluokkaa.

– Mielestämme Notkian palvelu on ollut joustavaa ja pyyntöihin on reagoitu nopeasti. Olemme olleet palvelualttiuteen tyytyväisiä. Kun apua on tarvittu, sitä on saatu nopeasti, Haapamäki kiittää.

Lisää referenssejä löytyy täältä.

Notkian Efecte- ja ITSM-palveluista löydät lisätietoja täältä.

Pysy kuulolla ja tilaa uutiskirje

Kerromme mielellämme
lisää projektista.
Otahan yhteyttä
Sami Skogberg

Sami Skogberg

vanhempi ITSM-asiantuntija, osakas

Kiinnostuitko?

Meiltä räätälöityjä
IT-asiantuntijapalveluita